Line Dahl & BRANDLOVERS

  • OM
    • METODEN
    • MENNESKET
  • MULIGHEDER
    • POSITIONERINGS-STRATEGI
    • GRUNDFORTÆLLING
    • IMPLEMENTERING
    • BOG
    • HANDELSBETINGELSER
  • KUNDER
    • UDTALELSER
    • REFERENCER
  • BLOG
  • KONTAKT

Sådan får du kunden til at købe uden at sælge

24. april 2015 By Line Dahl

184H

Hende: Det er fra 3Mobil … 

Mig: Årh …

[Speedet strøm af ord om en gratis Samsung Galaxy …]

Mig: Jeg forstår ikke, at du ringer, for jeg har for nylig registreret mig på Robinson-listen?

Hende: Nå. Så må problemet må være, at du har registreret dig forkert

Mig: Ved du hvad problemet er? DIG! Dut, dut, dut … 

Jeg har fået pulsen ned igen, men denne måde at håndtere sit brand kan virkelig undre mig (velvidende at den unge kvinde, der ringede, nok var mest interesseret i at håndtere sine salgsmål og få en bonus eller komme til frokost i en fart) – det kan næppe give mening hverken for virksomhedens omdømme eller medarbejdernes oplevelse af mening med det, de gør.

Lad os lige friske op (problematikken om at påstå, at kunden er problemet, behøver vi vist ikke dykke yderligere ned i):

Sådan får du kunden til at købe uden at sælge 

1. Glem, hvad du vil sælge og husk, hvad kunden vil købe (tilgangen)

2. Ved du ikke, hvad kundens behov er, så find ud af det (behovet)

3. Det gør du ikke ved at gætte, men ved at spørge (indsigten)

4. Det virker kun, hvis din interesse i kundes situation er oprigtig (den menneskelige relation)

5. Gør det tydeligt, hvad kunden overordnet køber ind i hos jer (brand relationen)

6. Præsenter først derefter den konkrete hjælp, du kan tilbyde (ydelsen, servicen, produktet …)

7. Glem – stadig – hvad du vil sælge og slå på det behov, et køb vil imødekomme hos kunden (salget)

Heldigvis er der flere og flere virksomheder, der ved at arbejde seriøst med deres brandløfte konstant bliver bedre til at leve op til og kommunikere den værdi, de faktisk skaber for kunderne.

For selv 3 skaber sikkert noget godt, det kommer bare ikke frem i den agressive markedsføring, der omdanner ens ører til en hermetisk mur af hud, inden nogen kan nå at sige Samsung Galaxy.

Så: Find ud af, hvad virksomheden står for, og hvorfor I er en relation værd for en kunde – og hæng så det, I tilbyder, op på den krog. Det gør det meget mere rart for begge parter i købssituationen.

PS

Hvis du også er træt af virksomheder, der prøver at sælge til din virksomhed uden blik for dit behov, så registrer dig (rigtigt) på Robinson-listen, der beskytter mod direkte markedsføring. Det er gratis og tager kun et par minutter her

PPS

Vil du se et eksempel på et mobilselskab, der har valgt en ny retning for deres brand og gøre op med priskrigen som “den mest vanvittige måde at begå selvmord på”? Så se denne video:

God inspiration? Så giv den gerne videre!

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Brandlovers grundlægger Line Dahl er blandt Danmarks mest garvede brand strateger inden for identitetsskabende fortællinger. Hun er smittende optaget af at få os til at stå for mere og skabe større værdi i andres liv – og ser virksomheders store berøringsflade som værdiskabelsens mekka. I et autentisk miks af dna'et, det mulige og de vilde ambitioner nailer hun brands berettigelse og skaber retning internt og eksternt.

Skrevet i: Blog

Andre indlæg

  • Det kan vi alle lære af historien om ligkistenDet kan vi alle lære af historien om ligkisten
  • Mon andre er lige så kloge som dig?Mon andre er lige så kloge som dig?
  • Derfor skal en grundfortælling ikke fortælles med trompet (og 3 ting den i stedet skal)Derfor skal en grundfortælling ikke fortælles med trompet (og 3 ting den i stedet skal)
  • [Guide] 9 måder at gøre brandet mere menneskeligt[Guide] 9 måder at gøre brandet mere menneskeligt

STÅ SKARPT. BETYD MERE. SKRIV DIG OP TIL INSPIRATIONSMAILS

Ved tilmelding bekræfter du at have læst og accepteret betingelserne for udsendelse af inspirationsmails. Du kan altid afmelde dig igen på linket i de mails, du modtager. Læs vores cookie- og privatlivspolitik her.

SAVNER DU NOGET?

KONTAKT

Line Dahl
(+45) 222 777 93
line@brandlovers.dk

#hvaermeningen #brandsmedberettigelse

  • Instagram
  • LinkedIn


Copyright Line Dahl & Brandlovers© 2021
Handelsbetingelser - Cookies- og privatlivspolitik