Okay, det går godt. Forespørgsler lander i indbakken. Telefonen ringer. Kunderne siger rosende ord. Nye muligheder åbner sig … jæææs!
Hey, var det ikke noget for jer med det her knald-tilbud på en annonceplads?
Altså, I MÅ med til den her messe, hvor I bliver eksponeret for så mange mennesker!
Hør, det her sponsorat er en invitation til at støtte en helt særlig god sag …
Hallo, vi er ude efter nye samarbejdspartnere på et projekt og tænkte på jer?
Hej hej, det er Claus fra netværket, gør klar til pitch – vi har a window of opportunity!
Shit. Har du set, at konkurrenterne gør det her nu, så er vi bare nødt til at gøre det samme nuuuu!
Ret hurtigt bliver jæææs til hjææælp, ikke?
For hvilke muligheder skal man gå efter, hvis man ikke kan overskue det hele?
Eller er det i virkeligheden bedre at gøre det hele halvt for at undgå at give muligheder til konkurrenterne?
Og hvad med kunderne – nogen typer vil have det ene, andre sætter pris på det andet, er det mest sikre ikke at være noget for alle?
Hvis I ikke vil bevæge jer fremad, som vinden blæser – også selv om sejlene er helt fulde – så skal I investere i at give jeres brand en meningsfuld retning. Så det bliver indlysende, hvorfor og hvordan I skal prioritere. Både muligheder, energi, tid og penge. At investere i en brand-retning kan faktisk ses som en investering i at undgå at bruge jer selv og jeres ressourcer forkert.
Hvad mon det er værd?
Alligevel får jeg ofte spørgsmålet ‘hvad får vi konkret ud af det’?, når jeg taler om med potentielle kunder at investere i retning. Jeg kan godt forstå det, for retning kan ikke ses – ikke før den bliver eksekveret i hvert fald. Men retning kan mærkes internt som:
Ro i maven.
Fokus.
Prioriteringsevne.
En masse nej tak’er.
Flere ja’er til det rigtige.
Beslutningskraft.
Sammenhæng.
Engagerede medarbejdere.
Mening og mere ‘aha-det-er-derfor-vi-gør-sådan’
Ingen af os kan bestemme over de vinde, der blæser på markedet, men med en klar og meningsfuld retning, der er skabt indefra – ikke udefra – kan vi meget lettere ensrette kræfterne og nå hen til drømmepositionen.
“Speed is irrelevant if you are going in the wrong direction”
MAHATMA GANDHI