FORTÆL IKKE, HVORDAN DET HELE BEGYNDTE.
BEGYND MED DEN VÆRDI, I VIL SKABE FOR ANDRE >
Historiske grundfortællinger handler om “der var engang”. Retningsgivende grundfortællinger inspirerer til “sæt i gang”. Forskellen er afgørende. Grundfortællinger, der udspringer af en stærk og formålsdrevet positionerings-strategi svarer nemlig på spørgsmål som:
Hvilken værdi skaber vi for de mennesker, vi gerne vil engagere?
Hvad er dermed vores berettigelse og det meningsfulde, vi står for?
Hvad skal vi derfor prioritere i forhold til indsatser?
Hvordan kommunikerer vi værdiskabelsen klart og simpelt?
Nu er det tydeligt, hvad vi vil, kan og gør. Vi har aldrig været i tvivl om, at vi skaber stor værdi – forskellen er, at vi nu kan kommunikere den værdi med en skarpere retning og et større fokus på udbyttet af det, vi bidrager med.
(Mette Christensen, konsulent, Fonden Teknologirådet)
En grundfortælling handler om klar tale
Den retningsgivende grundfortælling sætter nemlig ord på essensen af det, virksomheden arbejder for. Ikke kun det, I arbejder med eller det, som jer jeres historie. Den konkretiserer og tydeliggør altså de forandringer, I bidrager til. Både i dag og fremadrettet.
Denne type grundfortællingen udgør virksomhedens sproglige kerne og indeholder en håndfuld konkrete kernebudskaber, der i den grad vidner om berettigelse. Og kan genbruges i al kommunikation på alle platforme.
Den gør altså alle involverede i stand til at fortælle, hvad virksomheden eller organisationen står for. Uden at fortællingerne stritter i alle mulige retninger eller er uden substans.
Jeg kommer ikke for at fortælle jer hvem, I bør være. Men for at bringe klarhed over, hvad I står for. Så I kan arbejde og kommunikere mere helhedsorienteret om at skabe værdi for kunderne.
(Line Dahl)
Og om dedikeret indsats
Grundfortællingen samler dermed ledelsen, medarbejderne, kunderne og alle andre interessenter om et fælles fokus. Den er altså også internt fokus og er dermed langt mere end kommunikation.
Den har potentiale til at forme modeller og planer samt guide kerneindsatser og aktiviteter, så der kommer handling bag ordene. Og så det, virksomheden står for udadtil udleves indadtil.
På den måde er den retningsgivende grundfortælling både strategi og kommunikation. Det betyder, at I får udformet en retning for virksomhedens brand, der (endelig) forener interne modeller og planer med kundefokuserede budskaber og aktiviteter. Og gør jer i stand til at kommunikere det, I står for på en måde, der engagerer mennesker og skaber retning og mening i alle led.
Hvad er jeres udbytte typisk?
En stærk tagline på ca. 7 ord aka en onliner for den værdi, I skaber for andre
En gennemskrevet grundfortælling på ca. 2-400 ord
En række kernebudskaber, der kan genbruges på alle platforme
En række indsatsområder, der kan udvikles til f.eks. visionsmål og aktiviteter
Et strategisk værktøj, der kan sikre retning og relevans mange år frem
Et øget fokus på den værdi, I skaber for kunderne – fra bestyrelse til medarbejder
Et fælles afsæt for at kommunikere og handle på det, hvad virksomheden står for
Fundamentet for – i alle sammenhænge – at udvikle et brand med mening og retning
Glem kompleks og abstrakt. En god grundfortælling giver mening og retning. Sådan helt lavpraktisk.
(Line Dahl)