Line Dahl & BRANDLOVERS

  • OM
    • METODEN
    • MENNESKET
  • MULIGHEDER
    • POSITIONERINGS-STRATEGI
    • GRUNDFORTÆLLING
    • IMPLEMENTERING
    • BOG
    • HANDELSBETINGELSER
  • KUNDER
    • UDTALELSER
    • REFERENCER
  • BLOG
  • KONTAKT

Derfor kan små forandringer være bedre end store (eller: guld fra guldfisken)

28. september 2011 By Line Dahl

Jeg har aldrig haft guldfisk selv, men forleden hørte jeg en interessant historie om dem. Det er nemlig sådan, at når man skifter vandet hos en guldfisk, må man aldrig skifte alt vandet på en gang. Opskriften lyder på en tredje del ad gangen, så guldfisken gradvist vænner sig til det nye vand. For store skift slår den simpelthen ihjel.

Ofte er det på samme måde med os mennesker. Selv om mange er optaget af at udvikle sig på en måde, hvor det kun kan gå for langsomt (det kender jeg kun alt for godt), er det uendelig vigtigt, at forandringerne sker i et tempo, hvor vi stadig har os selv med.

En lille forandring ad gangen – eller en tredjedel nyt ad gangen, hvis vi skal følge guldfiskens opskrift. For det kan faktisk lade sig gøre at drøne i en forkert retning eller vækste sit hjerteblod ihjel, når forandringerne er for store, og udviklingen går for stærkt.

Dét er så ikke lige min udfordring, tænker du måske og synes, alt går for langsomt?

Det er fristende at tro, at massiv vækst og store forandringer kun er for andre. Det er det ikke, vi skal bare lade være at sammenligne os med andre konstant. Ser jeg på mange af mine kunder, er de småpinlige over, at de ikke bare har sagt deres job 100 % op for at dyrke deres selvstændige liv, men i stedet har et deltidsjob for at finansiere drømmen. Eller over, at de stadig laver en hel del tidskrævende 1:1 opgaver, selv om alle taler om passiv indkomst og mere tid. Eller over, at de stadig kun har et to-cifret antal læsere på deres nyhedsmail. Eller over, at de kun har en blog, og ikke også en fast skribentaftale, en brevkasse, en (e)bog og en fanside på facebook. Eller over …

Uanset hvor vi er, er det næste nye, der venter os – forandring. Og uanset hvem vi er, tror jeg på små forandringer. Gerne mange og gerne hurtigt efter hinanden. Meget gerne. For så ender det med massiv vækst og store forandringer.

Men lad os tage en lille forandring ad gangen, indtage den og have tillid til, at det er den måde, vi overlever bedst på. Præcis som guldfisken. Er vores lyst og vilje stærk nok, skal alt vandet nok blive skiftet ud. Igen. Og igen …

God inspiration? Så giv den gerne videre!

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Brandlovers grundlægger Line Dahl er blandt Danmarks mest garvede brand strateger inden for identitetsskabende fortællinger. Hun er smittende optaget af at få os til at stå for mere og skabe større værdi i andres liv – og ser virksomheders store berøringsflade som værdiskabelsens mekka. I et autentisk miks af dna'et, det mulige og de vilde ambitioner nailer hun brands berettigelse og skaber retning internt og eksternt.

Skrevet i: Dit budskab

Andre indlæg

  • [Interview] Der er så meget at lære af divaer![Interview] Der er så meget at lære af divaer!
  • Går det godt, har du sikkert ikke succesGår det godt, har du sikkert ikke succes
  • Derfor skal brands gøre gode venner til rollemodellerDerfor skal brands gøre gode venner til rollemodeller
  • Spaghetti-sovs-salgsmetodenSpaghetti-sovs-salgsmetoden

STÅ SKARPT. BETYD MERE. SKRIV DIG OP TIL INSPIRATIONSMAILS

Ved tilmelding bekræfter du at have læst og accepteret betingelserne for udsendelse af inspirationsmails. Du kan altid afmelde dig igen på linket i de mails, du modtager. Læs vores cookie- og privatlivspolitik her.

SAVNER DU NOGET?

KONTAKT

Line Dahl
(+45) 222 777 93
line@brandlovers.dk

#hvaermeningen #brandsmedberettigelse

  • Instagram
  • LinkedIn


Copyright Line Dahl & Brandlovers© 2021
Handelsbetingelser - Cookies- og privatlivspolitik